mandag den 19. december 2011

Inden indsamling af empiri

Denne tekst havde forputtet sig, så den havde undgået udgivelse, men den går skam ikke så her kommer den !

I forbindelse med vores indsamling af empiri til pædagogikopgaven, nedskriver jeg min forforståelse af at være bosat på et opholdssted for 14-18 årige.

Jeg forestiller mig at de unge som bor på opholdsstedet har oplevet ringe opbakning, indlevelse og engagement fra sine forældres side, og at de som anbragte unge, har et ikke særligt nært eller tillidsfuldt forhold til sine forældre. Jeg forestiller mig at forholdet er konfliktfyldt, at forældrenes mangelfulde opbakning har været en medvirkende årsag til de unges ringe udbytte af deres hidtidige skolegang, såvel som til deres normløshed.
Jeg forestiller mig at bostedet har en praksis der kun i ringe grad lægger op til at involvere forældrene, at pædagogerne på bostedet ikke ser potentiale i forældrene.
Jeg tænker at de unge ikke kobler de 2 verdener som bostedets verden og forældrenes verden er. Måske oplever de unge ligefrem de 2 verdener som havende modstridende interesser og værdier.

Jeg forestiller mig derfor at den unge kan føle sig splittet mellem loyalitet til forældrenes livsstil og værdier, og ønsket om at engagere sig i pædagogernes tiltag. Tiltag som den unge godt kan se, har sigte mod at forbedre sin egen situation.
Jeg forestiller mig at det føles ensomt og hårdt at være anbragt på et bosted for 14-18 årige, og at der er mange situationer og afgørelser som den unge ikke forstår meningen eller hensigten med, og at det kan betyde manglende vilje til at samarbejde, fra den unges side.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar