tirsdag den 20. december 2011

Fremlæggelse på klassen

Det var en god formiddag med fremlæggelser på klassen vi havde i dag, og hyggeligt at slutte af på Jensens Bøfhus. I vores gruppe har vi haft et super samarbejde, vi har nok en fornemmelse af hvad nogle af SBR`s kommentarer på vores skriftlige arbejde går på. Fremlæggelsen i dag gik rigtig godt, men trist at Susanne er syg, men nu kan du læse min fremlæggelses tekst her på bloggen Susanne, jeg fik endda det hele med i dag!:



• Hverdagslivet for anbragte børn og unge er præget af struktur, fastlagte aktiviteter og af at der er mange mennesker involverede i hverdagen, meget foregår i grupper.
Også på bostedet hvor vi foretog vores interview lægges der vægt på at hverdagen er voksenstyret, for at reducere kompleksiteten for de unge. Struktur bruges ikke kontrollerende, men for at gøre hverdagen overskuelig for den unge, for på sigt at give redskaber til selv at planlægge sin dag.

Den unge vi talte med siger selv at han har behov for struktur, idet han fortæller at han føler at han ikke kan følge med, hvis der sker ændringer af hans skema, som han ikke er informeret om på forhånd. Det kan være ændrede aftaler på grund af sygdom blandt de ansatte.

• Bostedet skriver på deres hjemmeside at de arbejder med både indlæringspsykologi og med psykodynamisk teori, hvor man først og fremmest har fokus på den unges indre følelsesmæssige udvikling. Det er kildent da Ida Schwartz skriver at man ikke opnår en helhedsforståelse ved at lægge de to forskellige grundholdninger sammen, men det var de tendenser vi hørte om i vores interview.

Når afdelingslederen prioriterede højt at pædagogerne finder et fælles tredje med den som de er kontaktperson for. Og når den unge selv siger at der er flere af de ansatte, som er gode til at snakke med ham, især er hans kontaktperson god til det. Siger det os at de arbejder med den unges følelsesmæssige udvikling. Det er navnlig forholdet til sine forældre som er skilt, han har behov for at snakke om.

• At der arbejdes med brøler bøder som trækkes fra lommepengene, for at køre to på en scooter eller uden styrthjelm eller sove over sig, siger os at de på stedet ønsker at opnå indlæring af normer gennem indlæringspsykologi.

• Helhedsforståelsen for socialpædagogikken kommer ifølge Ida Schwartz ved at byde både på personlige relationer og på følelsesmæssig og færdighedsmæssig udvikling. Her opstår muligheden for udvikling af social deltagelse.
Lederen siger netop at han mener at det vigtigste drengene skal opnå, mens de er på bostedet det er sociale færdigheder. Fordi det er noget de altid fremadrettet har brug for, når de skal videre i livet. Det er vigtigt for deres livskvalitet at de kan omgås andre mennesker, både i arbejdsrelationer og hvis de kommer til at leve en klientlivsform. Det siger os at pædagogerne her er bevidste om at arbejde med at de unge udvikler livskvalitetskompetencer.

Hele 09MR samt Susanne og Lisbeth ønskes en glædelig jul og et godt nytår !

1 kommentar:

  1. Hej Sonja

    Jeg har nu læst om dine reflektioner i forhold til blog opgaven - i store træk har du fået det meste med dog mangler der enkelte undervisnings emner. Jo længere frem du kommer i undervisningsforløbet jo bedre bliver dine reflektioner også, men som du selv skriver er det en ny læreproces der lige skal læres.
    Godt arbejde - se også min kommentar under videnskabsteori.
    Hilsen'
    Susanne

    SvarSlet