Undervisningen ved LIL startede med at klarlægge begreberne identitet og dannelse. Vi havde små gruppearbejder og Lisbeth gennemgik sin Power Point og der blev tid til at se et uddrag af filmen `Når mor og far er på arbejde` Hvor man får et indblik i Erik Sigsgaards observationer i børnehaven Vognmandsparken.
Dagens litteratur var:
Sigsgaard, Erik (2010): Fremtidens børneinstitutioner. I: Liberg, Ulla og Schou,Carsten(red.):Fællesskab i forskellighed. Akademisk forlag.
Sigsgaard, Erik (2002): Skældud. Kap. 8 Hans Reitzels Forlag.
Vi har arbejdet med at forstå hvordan de centrale pædagogiske begreber identitet og dannelse bliver set på i den pædagogiske praksis som Erik Sigsgaard har lavet observationer i. Uanset hvilken målgruppe man arbejder med er det relevant at kende til Sigsgaards litteratur om skældud, jeg mener at man kan bruge den i sin tilgang til alle brugergrupper.
Identitet
Man er i forskellige arenaer. Summen af de påvirkninger man har oplevet. De tre P`er
Identitet kan dannes i fællesskaber. Personlighed og karakter. Habitus. Man har forskellige identiteter i forskellige sammenhænge.
Dannelse (forskellige forfattere har forskellig opfattelse af hvad dannelse rummer)
En proces der ikke står stille. Uddannelse. Opdragelse. De tre P`er.
Lisbeth vil undervise ud fra et filosofisk tilgang til dannelse og identitet.
Gustavsson, Bernt (1996): Dannelse i vor tid. Klim.
Ens egen moral kommer i spil.
Stern, at blive mødt og forstået.
Tilknytningsteorier.
Vygotski, zonen for nærmeste udvikling.
Kognitiv, ressourceorienteret anerkendende pædagogik, KRAP
Som fagperson skal man kunne spørge på en anden måde end blot: hvorfor vil du ikke være med til det her? For at nærme sig brugeren.
Der har været en tendens til at alt er lige godt, vi er forskellige. Men man skal kunne stå ved sig selv, være autentisk. Turde stå i det åbne.
At turde filosofere med børn er at gå dialogens veje. At stille de store filosofiske spørgsmål. At spørge børn i stedet for at give dem svar.
Noter fra Filmen: Når mor og far er på arbejde.
Børnehaven. Vognmandsparken.
Lederen hedder Lillian Gregersen.Hun fortæller at;
Når barnet Anne Sofie skælder ud, står hun med knyttede næver. Moderen kan se at det afspejler hendes egen attitude og arbejder med det.
Lederen siger at pædagogerne skal fremstå som hele mennesker.
Erik S.:det farlige ved skældud er hvis det bliver til et mønster at der på noget uventet reageres med skældud. Gentagen skældud giver barnet negative forventninger til sine medmennesker. Mange regler lægger op til at have mange sanktioner, og giver mange konflikter.
Lederen siger at man skal være bevidst om hvorfor man skælder ud, også som forældre. Børn - voksen relationerne er nu blevet tættere, børnene fortæller nu i højere grad fortrolige ting hjemmefra.
Børnehaven Bullerby: en institution med en trykket stemning vil lægge om. De laver rollespil i skoven. Lederen: børnenes selvværd voksede og de begyndte at søge andre legefællesskaber.
Pædagogerne kommer på kursus i humor. Sjove børn får flere venner. Humor er en del af børns sociale kompetencer. Et barn der ikke forstår humorkoderne, skal hjælpes til at komme ind i humorfællesskabet. Humor, leg fantasi, latter kan løsne spændinger, det oplevede de i rollespillet. Humor bliver en del af personalets omgangsform. Det har tilført personalegruppen energi.
En ny situation er opstået i børnehaven indenfor de senere år: Børnene slår, sparker, niver og river pædagogerne. Lederen tror at det skyldes at voksne ikke er tydelige i hvad de vil finde sig i overfor børnene, forældrene vil undgå konflikter. De er optaget af at tale i mobiltelefon samtidig med at han henter sit barn i børnehaven, at forældrene ikke er fokuseret frustrerer barnet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar