mandag den 20. september 2010

Ad Højholdt, spørgsmål til overvejelse p. 74:
`Begrebet social integration har to perspektiver, som er relevante at have in mente og overveje som tværprofessionel praktiker.

1) Begrebet social integration kan anvendes med henblik på at prøve at forstå de udelukkelsesmekanismer der gør, at nogle individer placeres i marginale positioner i skole, institutioner eller i mere uformelle sociale fællesskaber.
Hvilke mekanismer i de relationer, som barnet/den unge indgår i, fører til, at vedkommende ikke bliver integreret socialt?`
Der kan være tale om hierarkier, hvis barnet/den unge er lavt placeret i flere giver det lav status. Jeg tænker på -hvis den unge ikke gør sig gældende i undervisningen/er uvidende eller blot stille af sig. -hvis barnet/den unge ikke har PC eller den `rigtige` mobil tlf. -hvis barnet/den unge ikke er eller ikke må være på Facebook for sine forældre.
Der kan være sproglige eller kulturelle barriere.
Blandt unge i gymnasieelle uddannelser kan jeg se en betydelig intolerance overfor hinanden, blot ved afvigelser fra majoriteten hvad angår hår og påklædning.

Hvad angår afsnittet `Den sort-hvide ungdom` er jeg enig i Balvigs undersøgelse for så hvidt angår den øgede polarisering blandt de unge, men jeg stiller mig tvivlende overfor den konklusion at marginaliseringen kan aflæses i forbruget af rusmidler herunder hash.
På enhver folkeskole forekommer det blandt udskolinseleverne. Eleverne ved fra 6. og 7. ende klasse hvem som kan skaffe det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar