Indhold
Opgavens rammer 1
Målgruppe 1
Teoretisk afsæt 2
Opgavens rammer
Med afsæt i den samlede undervisning i SKB sundhedsdelen såvel som bevægelsesdelen, skal jeg forholde mig fagligt velbegrundet til følgende:
1) Hvad er jeg optaget af indenfor SKB i forhold til den valgte målgruppe?
2) Hvilket teoretisk afsæt ønsker jeg at inddrage i mit SKB arbejde i praksis?
3) Hvorfor dette afsæt?
4) Hvordan vil jeg arbejde med det?
5) Hvilken betydning forventer jeg at det vil få for målgruppen?
6) Hvilken betydning har min egen kropslighed i forhold til at opnå den forventede udvikling?
7) Hvilken forskning kan være relevant at tage udgangspunkt i?
Mine overvejelser lægger jeg løbende ud på bloggen, efterhånden som jeg arbejder med dem.
Målgruppe
Gennem mit arbejde som vikar på et bosted efter § 108, er jeg blevet opmærksom på den betydning elementet vand kan have for denne brugergruppe, både det æstetiske ved en udflugt til fjorden, og det at bade i svømmehal. Jeg har netop fået mulighed for at ledsage en beboer til arrangementet `Fest i vand` i Thems d. 29/9, det glæder jeg mig til og ser denne opgave som en mulighed for at forberede mig praktisk og teoretisk.
Teoretisk afsæt
Jeg kunne tænke mig at planlægge bevægelsesaktivitet der ikke kun er til brug for dette ene årligt tilbagevendende arrangement, men som kan blive brugt som inspiration af andre ansatte der jævnligt har beboere med til svømning.
Jeg vælger at arbejde med
• At inddrage FN`s konvention om lige rettigheder for personer med handicap, der nævner levekår i forbindelse med fattige lande. sundhedsloven, og anerkender det relative handicapbegreb . Serviceloven, (skærpet omsorgspligt) WHO`s brede og positive sundhedsbegreb. (lovgrundlaget for arbejdet med bevægelse for mennesker med nedsat funktionsevne)
• Videnskabssyn på kroppen.
• Maurice Merleau Ponty (at kroppen husker)
• Peter Larsens livskvalitetsmodel (som begrundelse for arbejdet med bevægelse for mennesker med nedsat funktionsevne)
• Hiim og Hippe`s didaktiske relationsmodel (for at sikre mig at jeg planlægger hensigtsmæssigt og med rette belastningsbalance)
• bevægelseslegens 5 elementer, med Laban og med OAS.
Hej Sonja
SvarSletGodt at læse du har kastet dig ud i SKB opgaven
Prøv at overveje hvordan det brede positive sundhedsbegreb og WHO`s sundhedsdefinition passer med det de teorier du har valgt ud - f.eks. videnskabssynet. Jeg ser frem til at læse mere om dine begrundelser for valg at teorier og tilgange, hvordan du vil arbejde med disse forhold til målgruppen osv.
Hilsen
Susanne B. ravn