tirsdag den 18. januar 2011

Opstart på IIS eksamen

Tirsdag d. 18/1 2011 trak vi den case som vi hver især skal arbejde med i IIS eksamen, bagefter drøftede vi i grupper, hvad der er på spil i de forskellige cases.

Case 1, dagtilbud 3-6 år :

· Forældresamarbejde.

· Personalesamarbejde.

· Livsformer – socialisering. Familiemønstre. ( Hertha/friland )

· Forældrebestyrelse. Brugerperspektiv.

· Børneinddragelse/medbestemmelse.

· Institutionskultur – forandringer.

· Pædagogens forforståelse af forældrene.

· Hvilken betydning kan det have for dagtilbuddet, at der er modsatrettede interesser i forældregruppen?

Case 2, SFO tilbud :

· Forældresamarbejde.

· Institutionskultur, SFO –Skole. Habitusbegrebet kan bruges til at forklare pædagogens handlemåde.

· Lovforskel SFO – fritidshjem.

· Magt i formelle og ikke formelle fora.

· Forældrebestyrelse.

Case 3, domsanbragte unge :

· Magt og kontrol.

· Kontrol.

· Resocialisering/socialisering.

· Habitus.

· Arv og miljø.

· Marginalisering.

· Fordomme/forforståelse.

· Identitetsdannelse.

· Stigmatisering.

· Institutionalisering.

· Kommunikation, den måde man italesætter en ung i journaler.

· Autopoesis.

· Roller/livsvilkår.

· Subjekt – objekt.

· Chanceulighed.

· (Transaktionsanalyse er DKK)

· Arbejdsmiljø, pædagogens arbejdsvilkår på en inst. med trusler/udbrændte pædagoger.

Case 4, voksne med varige og betydelige nedsatte funktionsevner, i botilbud.

· Personalesamarbejde.

· Arbejdsvilkår.

· Tværprofessionelt samarbejde.

· Magt.

· Serviceloven.

· Selvbestemmelse/brugerinddragelse/brugerindflydelse – klientgørelse.

· Identitet og livsverden.

· Objekt/subjekt.

· Pårørendesamarbejde.

· Pædagogens habitus.

Centralisering/decentralisering.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar