Tirsdag d. 18/1 2011 trak vi den case som vi hver især skal arbejde med i IIS eksamen, bagefter drøftede vi i grupper, hvad der er på spil i de forskellige cases.
Case 1, dagtilbud 3-6 år :
· Forældresamarbejde.
· Personalesamarbejde.
· Livsformer – socialisering. Familiemønstre. ( Hertha/friland )
· Forældrebestyrelse. Brugerperspektiv.
· Børneinddragelse/medbestemmelse.
· Institutionskultur – forandringer.
· Pædagogens forforståelse af forældrene.
· Hvilken betydning kan det have for dagtilbuddet, at der er modsatrettede interesser i forældregruppen?
Case 2, SFO tilbud :
· Forældresamarbejde.
· Institutionskultur, SFO –Skole. Habitusbegrebet kan bruges til at forklare pædagogens handlemåde.
· Lovforskel SFO – fritidshjem.
· Magt i formelle og ikke formelle fora.
· Forældrebestyrelse.
Case 3, domsanbragte unge :
· Magt og kontrol.
· Kontrol.
· Resocialisering/socialisering.
· Habitus.
· Arv og miljø.
· Marginalisering.
· Fordomme/forforståelse.
· Identitetsdannelse.
· Stigmatisering.
· Institutionalisering.
· Kommunikation, den måde man italesætter en ung i journaler.
· Autopoesis.
· Roller/livsvilkår.
· Subjekt – objekt.
· Chanceulighed.
· (Transaktionsanalyse er DKK)
· Arbejdsmiljø, pædagogens arbejdsvilkår på en inst. med trusler/udbrændte pædagoger.
Case 4, voksne med varige og betydelige nedsatte funktionsevner, i botilbud.
· Personalesamarbejde.
· Arbejdsvilkår.
· Tværprofessionelt samarbejde.
· Magt.
· Serviceloven.
· Selvbestemmelse/brugerinddragelse/brugerindflydelse – klientgørelse.
· Identitet og livsverden.
· Objekt/subjekt.
· Pårørendesamarbejde.
· Pædagogens habitus.
Centralisering/decentralisering.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar