mandag den 10. januar 2011

Noter fra gruppearbejde med problemformuleringer

Dagtilbud 3-6 år:

Hvordan kan pædagoger i dagtilbud 3-6 år samarbejde om børnemiljø ud fra dagtilbudsloven.

Forældresamarbejde ligger ikke lige til højrebenet, med mindre man vælger vinklen med krævende forældre der forlanger noget for sin betaling. Pædagogernes indbyrdes samarbejde og retorik er mere oplagt.

Dagtilbud 3-6 år:

Hvordan kan pædagoger i en daginstitution 3-6 år arbejde med at forebygge negativ social arv og eksklusion.

Her kommer nogle som gerne vil snakke social arv og eksklusion.

Det er samfundets ideal at pigerne i institutionen skal ende med at have lige muligheder for uddannelse.


Casen på behandlingshjem:

Først slå fast hvad IIS er: det er individet som skal fungere i samfundet, og hvor er pædagogens rolle i det.

Charlotte Paludan har skrevet om objekt/subjekt i samtale.

Indgreb i selvbestemmelsen

· Strukturel magt

· Den indirekte magt

· Den direkte magt

· Den strukturelle magt

En underviser på universitetet har skrevet om den magtfulde relation i et nr. af Social Kritik

Hvordan kan pædagoger anvende magt uden, at anbragte børn og unge bliver stigmatiserede.

Bevidstheden om hvordan pædagogen kan handle sammen med børnene uden at udstille dem, er det essentielle i casen/problemstillingen.

En Magtteoretiker: Focault

(Vedr. Institutionskultur, Erika fremhæver magt og stigmatisering)

Gr. 4 har set på socialisering. Inklusion er med fordi det er en politisk vision at alle børn skal inkluderes.

Ifølge FN`s børnerettighedskonvention, har børn ret til at blive behandlet efter den alder de har, og ikke blive udstillet.

Hvordan kan pædagoger arbejde med socialisering med anbragte børn og unge med henblik på inkludering i det senmoderne samfund.

Erika ser at de gerne vil snakke om det senmoderne samfund, socialisering og inkludering, det er en eller to ting for meget.

Inga: De her børn er sat i bås i forvejen, pædagogen udstiller dem i det lokale samfund, ved at have deres penge i konvolutter. Børnene skiller sig ud, de skal lære at spejle sig i det omgivende samfund.

I et IIS perspektiv, når man snakker socialisering, kan man tænke at pædagogen tror at hun prøver at resocialisere børnene, at starte forfra for i en god mening at lære børnene om penge, ud fra den betragtning at de ikke selv kan finde ud af det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar