søndag den 26. juni 2011

DKK ved AP d. 27/6

Artiklen Sociale netværk: Hej hvad laver du
Det er sjovest for de unge, at være på et netværk hvor der er mange andre. Facebook (opstart d. 4. feb. 2004) har sin styrke i at ”alle” er der, har nu 2,5 mill. Danske profiler. Susses har altså en selvforstærkende effekt.
De unge syntes at de viser deres personlighed på deres profil, ved at være med i Facebook-grupper, ved at lægge billeder ud og ”synes godt om” man kan også se det som selvicenesættelse.
De to unge i artiklen har mange venner på Facebook, men udelukkende venner som de har mødt personligt. De bruger det til at holde kontakt med vennerne, ved at vise interesse vedligeholdes venskabet, eller hvis de keder sig. Der finder en gensidig bekræftelse sted.
Engelskprofessoren Mark Bauerlein er svært bekymret over at den amerikanske ungdom bruger internettets velsignelser til at søge og få opmærksomhed blandt ligesindede uvidende som de udveksler underholdning med. I stedet for at søge oplysning og kendskab til kunst og politik på internettet. Hvorimod den amerikanske forfatter Don Tapscott ser de unge som generationen der er vokset op med internettet, som er fortrolige med det og bruger det på deres egen måde til at skabe og dele indhold og håb. Han ser først og fremmest den voksne generations kritik og bekymring som en generationskløft.
Redaktøren på magasinet ”Foreing Policy”, Evgeny Morozov er bekymret for den høje grad af selvicenesættelse som finder sted i de sociale medier. Alle udstiller deres successer, og det skaber et pres om selv at levere succes til egen profil. Succes i uddannelse og karriere, liv og parforhold
Konsulent Flemming Moestrup fra ”Ungdomsringen” som uddanner mediecoaches, konstaterer at ungdoms- og fritidsklubber har mere travlt med at lave politikker end pædagogikker for de unges mediebrug. Han mener at klubberne bør være aktivt til stede på sociale netsider, da det er der de unge bruger meget af deres tid. Han vil have pædagogerne til at forholde sig til hvilke sites klubberne tillader de unge at besøge og hvorfor.
Ganløse Ungdomsklub har benyttet sig af muligheden for at være til stede på Facebook hvor den har fire gange så mange venner der følger med i de daglige opdateringer om aktiviteter, som den har medlemmer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar